Pracowniku! Sprawdź, czy nie przysługuje ci dodatkowa przerwa w pracy.
Każdemu pracownikowi pracującemu co najmniej 6 godzin dziennie przysługuje piętnastominutowa przerwa, wliczana do czasu pracy. Jest to wiedza niemalże powszechna, jednak mało osób jest świadomych, że przysługiwać może im także przerwa pięciominutowa, i to co każdą godzinę pracy.
Dodatkową, pięciominutową przerwę wliczaną do czasu pracy – przysługującą po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitor ekranowego zapewnia nam §7 ust 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przez monitor ekranowy należy rozumieć urządzenie do wyświetlania informacji w trybie alfanumerycznym lub graficznym, niezależnie od metody uzyskiwania obrazu. Ustawodawca nie zapomniał jednocześnie o wyłączeniach od stosowania przepisów rozporządzenia przewidującego dodatkową przerwę - przepisów rozporządzenia nie stosuje się do kabin kierowców oraz kabin sterowniczych maszyn i pojazdów, systemów komputerowych na pokładach środków transportu, systemów komputerowych przeznaczonych głównie do użytku publicznego, systemów przenośnych nie przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy, kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów,] oraz maszyn do pisania z wyświetlaczem ekranowym.
Niestety, dodatkowa, pięciominutowa przerwa w czasie pracy nie będzie przysługiwać każdemu pracownikowi, od którego rodzaj pracy wymaga kooperacji z monitorem. Pracodawca ma obowiązek zapewnić łączenie pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała – przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub co najmniej 5 minutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Użycie łącznika „lub” oznacza że pracodawca w razie zapewnienia połączenia pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z pracą niewymagającą użycia tegoż urządzenia, nie ma obowiązku zapewnienia omawianej przerwy.
W dużym uproszczeniu, „dodatkowa” pięciominutowa przerwa przysługiwać ci będzie tylko w przypadku, kiedy na twoim stanowisku pracy nie ma możliwości wykonywania innych zadań, niewymagających patrzenia w monitor. Jeśli przez co najmniej pięć minut co godzinę masz możliwość czy to poukładania dokumentów, zajęcia się pracą manualną, dokumentacją papierową, czy też jakąkolwiek czynnością - w ramach obowiązków służbowych – niewymagającą patrzenia w monitor, przerwa nie będzie ci przysługiwać.
Na marginesie - przywoływane wyżej rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej przewiduje szereg obowiązków dla pracodawcy, dotyczących prawidłowego wyposażenia stanowiska pracy pracownika wykonującego swoje obowiązki przy stanowisku pracy wyposażonym w monitor ekranowy, między innymi dotyczące zakresu regulacji fotela, konstrukcji klawiatury, barwy blatu stanowiska, a nawet wilgotności powietrza w pomieszczeniu – wszystko, po to aby pracownik nie był narażony na utratę zdrowia podczas wykonywania obowiązków służbowych.